stránky sportovního klubu zabývající se kickboxem a vším co s ním souvisí
Gaius Titus Petronius- Čemukoli se učíš, učíš se pro sebe. Kickbox brno dream team brno

Boj je sport i umění

Jak vybrat to pravé, co bude vyhovovat vaší, tvojí povaze? Ať zvolíš jakoukoliv variantu, časem poznáš, že jde o běh na dlouhou trať. Existuje sice řada systémů, kde se rychle naučíš základy, ale pokud své schopnosti dále nerozvíjíš, časem z tebe nabyté zkušenosti vyprchají.

V záplavě stylů od klasického boxu po čínské kung fu je dobrá možnost vybrat si, co bude sedět na míru. Vždy ale hledej odborné vedení. Osobnost instruktora hraje velkou roli.

Konkrétní sport, umění i sebeobrana jsou zkrátka tak dobré jak dobrý je učitel. Kvalitu logicky poznáš i podle toho, kolik lidí u něj dlouhodobě cvičí.

Dobrá hodina se pozná snadno.Prvním dobře viditelným kriteriem je cena. Pokud je komerční trénink trvající hodinu a půl dražší než 200 korun a netrénuje vás mistr světa nebo veterán z ozbrojených složek, je to přinejmenším podivné. Soukromé lekce jsou samozřejmě i pětinásobně dražší.

Důležitější než cena je celková atmosféra. V lekci by se měla kombinovat dřina, odbornost, ale i zábava. Každá zavedená tělocvična by měla mít možnost zapůjčit začátečníkům na první hodiny vybavení. Výstroj v řádech několika tisíc korun si proto zakup až v momentě, kdy se rozhodneš cvičit pravidelně.

Lektor by měl být řádně proškolený a je dobré, když je možnost v propagačních materiálech nahlédnout, u koho cvičil, jak dlouho a z čeho daná škola vychází. Často se totiž stává, že trenér absolvuje jen krátkodobé kurzy a jeho vzdělání je povrchní. U kvalifikované osoby je totiž možnost systematického růstu.

Bojové sporty a sebeobranné styly lze samozřejmě brát i jako doplněk jiné sportovní aktivity, která tě udržuje v kondici. Většinou jde totiž o komplexní pohyb – protahují a posilují se svaly celého těla. Pro tyto účely se nejlépe osvědčují box, thajský box či kick box. Základní principy úderů a kopů jsou totiž jednoduché a může se je naučit každý.

Tréninkem se buduje funkční svalová hmota, síla i rychlost. Jde o úplně jiné svaly, než z dřiny v posilovně. Je také potřeba počítat s tím, že tyto sporty nejsou bezkontaktní. Kdo nechce kontakt, ať chodí na taebo, nebo aerobic fit box, nebo ať si bojové sporty vůbec nevybírá. Tento druh pohybu zkrátka může bolet. Když spolu lidé cvičí vzájemně se učí bránit, ale i útočit. Cílem však není se zranit, jde o nácvik situace, která může nastat a s rostoucími zkušenostmi se akce přibližuje realitě.

Rozeznat včas nebezpečí, uvědomit si případná rizika a naladit hlavu na odpovídající reakci patří k základům, které musí vštěpovat každý styl sebeobrany. Praktická sebeobrana se stala módou posledních let.

Účelem tréninku je vštípit zájemcům funkční a jednoduché techniky, které posilují osobní bezpečnost. Nácvik sebeobrany se snaží co nejvíce přiblížit realitu na ulici. Důležité je vytváření modelových situací. Například trénink ve dvojici piluje odhad vzdálenosti, častý je i boj proti více útočníkům. Nesmí se ani na obranu proti chladným a střelným zbraním.

Člověk zkouší v různých situacích své reakce a snaží se naladit hlavu tak, aby v případě rizika adekvátně zareagoval.

Pro to, aby se daly získané dovednosti použít v sebeobranné situaci je prospěšné osvojit si i právní základy. Do nich patří zejména paragrafy trestního zákona o nutné obraně a krajní nouzi. Komplikované české právo z tebe může udělat zločince i v případě, že se budeš „špatně“ bránit a následně nedokážeš svou akci obhájit. Bránící se jedinec by si měl uvědomit, že chce z každé situace odejít co nejméně zraněný a bez právní úhony.

Kruhový trénink

Pokud chcete vypadat dobře v plavkách, je dobré formovat postavu v posilovně. U bojových sportů a umění to ale neplatí. Tady se kvůli formě nezvedají tuny železa. Místo toho se pracuje s vlastní vahou a malou zátěží, čímž zlepšíte sílu i výbušnost. Jednoduchou a přitom účinnou metodou, jak na to, je kruhový trénink.Pomocí několika stanovišť procvičíte celé tělo. Zde je model, který využívá nejlepší český boxer Lukáš Konečný.

Pravidla kruhového tréninku

- alespoň šest stanovišť

- 30 vteřin probíhá cvičení, 30 vteřin je odpočinek a změna stanoviště

- cviky se provádí maximálně dynamicky, cílem je udělat co nejvíce opakování

- ideální jsou tři série kruhového tréninku, po ukončení jednoho kolečka je 5 minut pauza

  1. Triceps: zvedání zátěže za hlavou – 20kg činka nebo kotouč na činku se dotýká krku za hlavou a poté zvedá nad hlavu a zpět

  1. Výskoky: rozkročte se mezi step nebo gymnastickou lavici, vyskakujte na ni, u každého výskoku střídejte přední a zadní nohu.

  1. Údery se zátěží: použijte činky těžké maximálně 2 kg. Dávejte střídavě rovné údery levou a pravou rukou do strany, ruce držte u brady. Stůjte lehce rozkročeni, nohy mějte v jedné rovině.

  1. Zvedání jednoruček: činky těžké max.5 kg zvedáte střídavě nad hlavu a zároveň děláte poskoky protilehlou nohou.

  1. Břicho: nataženýma rukama se chytnete žebřin nebo jiného pevného bodu, nohy jsou zvednuté v pravém úhlu k zemi a zdviháte zadek, který se celu dobu cvičení nedotýká země.

  1. Benč: ideální zátěž je 20 kg.

  1. Kotouly: jednoduchý cvik na koordinaci. Uděláte kotoul na žíněnce, dáte tři údery, otočíte se a uděláte to samé.

  1. Biceps: dynamické zdvihání činek o váze maximálně 6 kg

  1. Přeskoky s úderem: stojíte v boxerském postoji, přetočíte se o 180° a dáte úder.

  1. Shyby: přítahy na hrazdě nadhmatem, na šířku ramen, palce drží hrazdu ze spoda.

  1. Zkracovačky: klasický cvik na břicho, pro větší intenzitu můžete odlepit nohy od podložky a zkřížit je ve vzduchu.

12.Klik s medicinbalem: v kliku jsou nohy kvůli stabilitě od sebe, po každém kliku se vystřídá dlaň na medicinbalu.

Napsal: Radek Fojtík

Čerpáno: "denní sportovní tisk"

Facebook komentáře: